10 sifat mulia anjing yg perlu ada pada manusia

1) anjing sentiasa lapar, dia jarang mkn sampai kenyang. sifat ini adalah sifatnya yang soleh.

2) anjing tidak mempunyai tempat yg ttp,. selalu berpindah randah mengikut keperluannya,. sifat ini adlh sifat orang bertawakal kpd Allah.

3) anjing tdk tidur di waktu mlm, melainkan sedikit sahaja,dia selalu berjaga jaga. sifat ini sama dgn sifat org2 yg cinta kpd Allah, sentiasa renggang punggung dari tmpt tidur kerana bermunajat kpd Allah.

4) jika anjing mati, dia tdk ada brg yg di wariskandan tdk ada pula yg mewaris. sifat ini adlh sifat hamba2 Allah yg zuhud.

5)anjing tdk suka meninggalkan tuannya, tdk merajuk atau melarikan diri sekalipun di pukul atau dimarah. sifat ini tnda2 yg di miliki para murid yg siddiqin yg sdg belajar kpd tuan gurunya. tdk mrh atau merajuk walaupn di uji dgn berbagai ujian.

6) anjing lbh redah atau suka tidur di tnh,atau tmpt2 yg lbh rendah drpd tmpt manusia. inilah tnda2 org tawadhuk, org suka merendahkan diri, tdk menyombong.

7) jika tmptnya di ambil oleh org atau di tempati benda lain, dia akn pndh ke tmpt lain tnpa merasa marah atau dendam. inilah tnda2 hmba Allah yg redha akn bahagiannya.

8) jika dia di pukul, di halau, atau di baling dgn bnda2 yg menyakitkan dia menerimanya. tdk ada perasaan dendam terhadap perkara yg lepas. inilh tnda hamba Allah yg kusyuk.

9) jika anjing emlihat org makan, dia melihat saja dari jauh , tdk meminta2 atau menganggu. jika di beri, dimakan dan jika tdk di beri , dia diam sahaja,. inilah sifat org miskin yg redha akan pemberian Allah.

10) jika dia berjalan atau pergi dari tmpt asalnya dia tdk emnoleh ke belakang. inilah tnda2 org yg akan berjaya.

Komentar

Posting Komentar